نکاتی در مورد خرید جرثقیل سقفی

خرید جرثقیل سقفی دست دوم

در زمان خرید جرثقیل سقفی دست دوم می‌بایست به اجزا به کار رفته و روش‌های کنترل آن دقت کرد. در ادامه به بررسی تاریخچه، اجزا و طریقه کنترل آن می‌پردازیم.

اولین جرثقیل سقفی در یونان باستان ساخته شده است. از این جرثقیل‌ها برای ساخت سازه‌های بلند استفاده می‌شده که آثار به جا مانده از سازه‌های باستانی یونان گواه این موضوع است. نیروی محرکه جرثقیل سقفی ابتدایی، انسان‌ها و حیوانات بوده‌اند. با پیشرفته شدن این ماشین آلات چرخ به ساختار آن‌ها اضافه گردید. چرخ‌ها به جرثقیل توانایی جا به جایی و انتقال اجسام سنگین را از محلی به محل دیگر دادند. در بنادر برای بارگیری و تخلیه کشتی‌ها از جرثقیل استفاده می‌کردند. جنس این ماشین آلات در ابتدا از چوب بوده که با انقلاب صنعتی چدن، آهن و فولاد نیز در ساختار آن‌ها وارد گردیدند. این ماشین‌ها از یک تکیه گاه افقی و دو تکیه گاه عمودی و یک بازوی گردان ساخته شده بودند. برای حفظ تعادل در یک سمت بازوی گردان وزنه تعادلی قرار داشته است.

برای سالیان دراز انسان‌ها از قدرت بازوی خود و یا حیوانات برای جا به جایی اجسام استفاده می‌کردند. در قرن 18 اولین ماشین مکانیکی ساخته شد. نیروی محرکه این ماشین‌ها بخار بود. تا قرن بیستم جرثقیل‌ها تکامل یافته و امروزه از طریق احتراق و یا نیروی الکتریکی انرژی لازم خود را برای حرکت و جا به جایی تامین می‌کنند.

تعریف جرثقیل:

جرثقیل به ماشینی گفته می‌شود که برای حرکت و جا به جایی اجسام در راستای افقی و بالا و پایین بردن اشیا از محلی به محل دیگر در حوزه‌های متنوع استفاده می‌شود. علت نامگذاری آن‌ها در زبان انگلیسی شباهت این ماشین آلات به پرندگان گردن دراز ماهی خوار بوده است. جرثقیل در ابعاد مختلف کوچک تا عظیم الجثه ساخته می‌شوند. بسته به نوع پروژه و محل استفاده انواع جرثقیل‌ها به کار گرفته می‌شوند.

جرثقیل انواع مختلفی دارد:

جرثقیل موبایل، جرثقیل دروازه‌ای، جرثقیل برجی یا تاورکرین و جرثقیل سقفی. در این مقاله به بررسی خرید جرثقیل سقفی می‌پردازیم. در ساختار جرثقیل‌ها از مواد مختلفی استفاده شده است که مهمترین آن‌ها فولاد است. فولاد، آلیاژی از جنس آهن و کربن است که برای افزایش استحکام آن از عناصری مانند کروم (Chromium)، نیکل (Nickel)، مولیبدیوم (Molybdenum)، وانادیوم (Vanadium)، تیتانیوم (Titanium همراه با آن استفاده می‌شود.  علاوه بر مواد ذکر شده مواد دیگری نیز مانند پلاستیک مصنوعی جهت ساخت تایرها، مس در ساختمان الکتریکی و سیم‌کشی‌ها، عناصر نیمه‌هادی مانند ژرمانیوم و سیلیکون در مدارهای الکتریکی دستگاه به کار برده می‌شود.

شرکت صنعت ماشین با سال‌ها تجربه در زمینه ساخت و تعمیر جرثقیل سقفی تک پل و دو پل در ظرفیت‌ها و اندازه‌های مطابق با استاندارد بین المللی و با بهره‌گیری از کادری مجرب و تکنولوژی جدید آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز خواهند بود. تمام محصولات همراه با خدمات پس از فروش ارائه گشته و با بهترین کیفیت به تمام نقاط کشور ارسال می‌شوند. قیمت جرثقیل سقفی بر اساس وزن و نوع آن و مطابق با قیمت روز تعیین می‌گردد. از همین رو جهت بهره‌مندی از خدمات مشاوره و اطلاع از قیمت جرثقیل سقفی با کارشناسان صنعت ماشین تماس بگیرید. هدف ما افزایش رضایت‌مندی مشتریان و جلب اعتماد ایشان است.

اجزای جرثقیل سقفی:

اجزای جرثقیل سقفی عبارتند از:

  • وینچ جرثقیل
  • کالسکه حرکت عرضی
  • راهبر طولی
  • قلاب جرثقیل
  • پل
وینچ جرثقیل:

وینچ کاربردهای متفاوتی دارد که یکی از این کاربردها استفاده از آن در جرثقیل است. وینچ جرثقیل به دو دسته بکسلی و زنجیری دسته بندی می‌شوند. برای ظرفیت‌های کمتر از 2 تن وینچ زنجیری و برای ظرفیت بالای 2 تن وینچ بکسلی استفاده می‌شود. پس می‌توان گفت بیشتر کاربرد وینچ زنجیری برای جرثقیل سقفی تک پل و وینچ بکسلی برای جرثقیل سقفی جفت پل استفاده می‌شود. در هنگام خرید جرثقیل به میزان باری که قرار است با آن جا به جا شود دقت کنید تا بهترین جرثقیل را متناسب با نیاز تهیه کنید. وینچ از پمپ هیدرولیکی، قرقره و بکسل تشکیل شده است. متراژ بکسل به اندازه بوم بستگی دارد. هرچه متراژ بوم بیشتر شود میزان بکسل افزایش می‌یابد. وظیفه هیدرولیک چرخاندن قرقره است. بکسل به دور قرقره جمع می‌شود. در سر بکسل قلاب قرار دارد که از آن برای بلند کردن اجسام استفاده می‌شود.

کالسکه حرکت عرضی:

همانطور که در مقاله قبل گفته شد جرثقیل جفت پل دارای حرکت طولی و عرضی می‌باشد. از همین رو برای حرکت عرضی وینچ بر روی بالابر قرار گرفته و نیروی لازم برای حرکت آن از طریق یک یا دو موتور گیربکس تامین می‌شود. ابعاد و توان کالسکه عرضی بر اساس ظرفیت و ارتفاع وینچ بالابر مشخص می‌شود. قبل از خرید جرثقیل سقفی بهتر است محل استفاده، ارتفاع، دهانه و ظرفیت بار توسط افراد متخصص بررسی شده و سپس اقدام به خرید کنید.

راهبر طولی:

به راهبر طولی کله گی نیز می‌گویند. راهبر طولی با توجه به ظرفیت و دهانه جرثقیل سقفی به دو دسته تک پل و جفت پل تقسیم می‌شود. قطعات اصلی سازنده یک راهبر طولی عبارتند از:

  • موتور گیریبکس برای حرکت طولی
  • پیچ‌های مقاوم که راهبر را به پل متصل می‌کند.
  • چرخ‌هایی از چدن با گرانیت روی که در برابر سایش مقاوم بوده و موجب حرکت مناسب و کاهش صدا هنگام حرکت می‌گردد. قطر این چرخ‌ها معمولا 160 تا 500 میلیمتر است.
  • از ناودانی، پروفیل و یا ورق جوشکاری شده قوطی مستطیلی ساخته می‌شود.
  • استفاده از ضربه گیر در انتهای راهبر طولی. این امر سبب می‌شود تا در انتها از ضربات با قابلیت الاستیسیته بالا جلوگیری شود.

طول راهبرها معمولا 1200 تا 6000 میلیمتر ساخته می‌شود. طول مناسب برای یک راهبر بر اساس ظرفیت، ارتفاع، دهانه، تک پل یا جفت پل بودن جرثقیل و سرعت حرکت طولی تعیین می‌شود.

قلاب جرثقیل:

قلاب جرثقیل وسیله‌ای است که از آن برای بارگیری، نگهداری، بالا بردن و جا به جایی بار استفاده می‌شود. ابتدا قلاب به بار قابل حمل وصل می‌شود. پس از اتصال بار به نقطه مورد نظر جا به جا شده و سپس با آزادسازی قلاب بار در حل مورد نظر قرار می‌گیرد. قلاب از آلیاژ‌هایی ساخته می‌شود که بسیار مستحکم هستند. تا در صد خرابی آن در حین کار به حداقل برسد. در زمان خرید جرثقیل سقفی حتما به جنس قلاب و سلامت کامل آن توجه کنید.

پل:

حرکت جرثقیل در محل کارگاه با استفاده از پل انجام می‌شود. با استفاده از پل واگن به صورت طولی و عرضی حرکت می‌کند. جرثقیل سقفی دارای دو نوع تک پل و جفت پل می‌باشد. که در زمان خرید جرثقیل سقفی دست دوم می‌بایست توجه کنید که حرکت طولی مد نظر است یا حرکت عرضی.

روش‌های کنترل جرثقیل سقفی:

پس از خرید جرثقیل سقفی دست دوم کنترل و روش‌های کنترل حائز اهمیت است.

ریموت کنترل:

با استفاده از ریموت کنترل اپراتور می‌تواند تمام حرکات جرثقیل را کنترل کند. با این روش تمام حرکات جرثقیل تحت کنترل دقیق صورت می‌گیرد. برای تنظیم ریموت کنترل باید تجهیزات کنترل در نظر گرفته شود. ریموت کنترل یا به بالابر واگن آویزان است و یا از طریق ریل‌های کشویی می‌توان به آن دسترسی داشت. در صورتی که ریموت به بالابر آویزان باشد اپراتور باید همراه با بار یا در کنار آن حرکت کند.

سیستم محرک VFD یا فرکانس متغیر:

در ریموت کنترل از فرکانس متغیر استفاده می‌شود. برای این منظور فرکانس موتورهای کنترل کننده تغییر می‌یابد تا در پی آن شتاب نیز تغییر کند. تغییر شتاب سبب می‌شود تا افزایش و کاهش آن با شیب ملایمی انجام شود. دکمه‌های تنظیم سرعت بر روی ریموت کنترل برای حفظ سرعت و یا افزایش سرعت به کار گرفته می‌شود. برای کاهش سرعت کلید را به طور کامل آزاد می‌کنند. با کنترل سرعت با VFD کیفیت کنترل افزایش می‌یابد.

کنترل رادیویی: عملکردی کاملا مشابه با ریموت کنترل دارد با این تفاوت که کنترل از طریق امواج با فرکانس رادیویی انجام می‌شود. کنترل رادیویی از ظریب ایمنی بالایی برخوردار است. حرکات اپراتور در کنترل سرعت با استفاده از کنترل رادیویی نسبت به کنترل با ریموت گسترده‌تر است.

منبع برق: میزان ولتاژ و منبع برقی که در ساختمان برای استفاده جهت تامین انرژی مورد نیاز جرثقیل و متناسب با آن به کار گرفته می‌شود.

جایگاه: به محفظه‌ای که تمام قطعات الکترونیکی جرثقیل در آن قرار گرفته و از آن‌ها محافظت می‌شود جایگاه می‌گویند. رتبه بندی و درجه کیفی جایگاه‌ها بر اساس درجه ایمنی و  میزان محافظت آن‌ها در شرایط محیطی که جرثقیل در شرایط خاص ایجاد می‌کند تعیین می‌شود.

قیمت خرید جرثقیل سقفی دست دوم:

هنگام خرید جرثقیل سقفی دست دوم برای محاسبه ظرفیت جرثقیل می‌بایست به شعاع کاری که قرار است جرثقیل استفاده شود توجه کرد. اگر شعاع کاری زیاد باشد باید برحسب تعادل ظرفیت نهایی جرثقیل تعیین شود. اگر شعاع کاری جرثقیل کم باشد باید بر اساس میزان استحکام اجزا ظرفیت جرثقیل تعیین شود.

هر جرثقیل دارای ظرفیت مشخص است. علاوه بر این ظرفیت باید هنگام انجام پروژه به نیروی اینرسی و گریز از مرکز که بر اثر بالا بردن بار ایجاد می‌شود و وزن جرثقیل نیز توجه کرد. اگر بدون توجه به این موارد از جرثقیل برای جا به جایی بار استفاده شود ممکن است منجر به بروز حوادث گردد.

حفظ تعادل در هنگام کار با جرثقیل مهمترین کار است. از همین رو بر روی جک‌های عقب و جلو معمولا قوانین مشخصی درج شده است که در هنگام استفاده می‌بایست به این قوانین توجه شود.

در زمان خرید جرثقیل سقفی دست دوم به میزان باری که قرار است توسط جرثقیل حمل شود دقت کنید. هر جرثقیلی دارای جدول اعداد است. این جدول اعداد میزان بارگیری مجاز برای جرثقیل را نشان می‌دهد.

قیمت جرثقیل سقفی چینی:

برای اطلاع از قیمت جرثقیل سقفی چینی با کارشناسان ما تماس بگیرید. مشاوران صنعت ماشین بدون شک شما را در امر خرید و فروش جرثقیل سقفی به بهترین نحو راهنمایی خواهند کرد.

سخن پایانی

شرکت صنعت ماشین با بیش از 10 سال سابقه افتخار فروش محصولات دیگری از جمله  جک پالت، جرثقیل سقفی، لیفتراک،خرید استاکر، بالابر ثابت، سازه جرثقیل سقفی ، بالابر نفری ، بالابرتعویض روغن، اجاره لیفتراک، لیفتراک دستی، تعمیر لیفتراک، استاکر با بهترین کیفیت برای مشتریان خود دارد.