تفاوت لیفتراک و ریچتراک

تفاوت لیفتراک و ریچتراک

ممکن است کلمه لیفتراک و ریچتراک را شنیده باشید اما در مورد تفاوت‌های آن‌ها اطلاعاتی نداشته باشید. در این مقاله به بررسی و شرح تفاوت لیفتراک و ریچتراک خواهیم پرداخت.

لیفتراک چیست و چگونه کار می‌کند؟

در پشت لیفتراک‌ها وزنه‌ای سنگین تعبیه شده است. این وزنه تعادل دستگاه را هنگام جا به جایی بارهای سنگین حفظ می‌کند. علاوه بر این از افتادگی و تمایل دستگاه به سمت جلو نیز جلوگیری می کند. لیفتراک در ظرفیت و برندهای مختلف تولید می‌شود. که بسته به نوع کاربرد در انواع سبک و سنگین استفاده می‌شوند. از لحاظ نوع سوخت لیفتراک‌ها به سه دسته دیزلی، برقی و گاز سوز تقسیم می‌شوند. برای اطلاع بیشتر از لیفتراک و انواع آن می‌توانید مقاله مربطه را مطالعه بفرمایید.

 

ریچتراک چیست؟

یکی از انواع ماشین‌ها برای باربری اشیا در انبار است. ریچتراک قادر است در راهرو باریک حرکت و اجسام را تا ارتفاع معینی بالا ببرد. حرکت در راهرو باریک یکی از تفاوت لیفتراک و ریچتراک است. ریچتراک برای حرکت در راهرو و مکان‌های باریک که لیفتراک قادر به عبور از آن‌ها نیست طراحی شده است. دو عدد پایه در ساختار ریچتراک استفاده شده است که در حالی که دو چرخ در زیر آن‌ها قرار گرفته وزن بار بر روی آن‌ها توزیع می‌شود. چرخ‌های حرکتی در زیر محل نشستن اپراتور قرار گرفته است. دومین تفاوت لیفتراک و ریچتراک موقعیت نشستن اپراتور بوده که بر خلاف لیفتراک از کنار در داخل دستگاه می‌نشیند.

 

مقایسه لیفتراک و ریچتراک

یکی از انواع لیفتراک‌ها با نام ریچتراک شناخته می‌شود. این لیفتراک یا به عبارتی دیگر ریچتراک برای جا به جایی بار در انبارها و فروشگاه‌های بزرگ کاربرد دارد. علت محبوبیت آن بهره‌مندی از قدرت مانور بالا است. که می‌توانند اجسام با وزن بالا را تا حداکثر ارتفاع ممکن بالا ببرند. این قابلیت‌ها به سبب استفاده از چنگک فراهم آورده شده که می‌تواند پس از رسیدن به مکان بار، بار با وزن‌های مختلف را جا به جا کند. پایه‌های کمکی و امکان عبور از مکان‌های مختلف این امکان را فراهم کرده تا ریچتراک بتوان وزنه را تا ارتفاع حداکثر حدود ده متر بالا برده و در مکان‌های باریک و دشوار قابل حرکت باشد. در پشت ریچتراک باتری قرار دارد. این باتری و پایه‌های کمکی موجود باعث شده تا این ماشین به وزنه متعادل کننده برای حفظ تعادل ریچتراک هنگام بلند کردن بار نیازی نداشته باشند. در برخی از ریچتراک‌ها کابینی تعبیه شده تا اپراتور بتواند در حین استفاده از آن دید بهتری داشته باشد.

 

برخی از سازندگان ریچتراک از سایبان بلند که به صورت باز بر روی ریچتراک قرار گفته در ساختار این ماشین استفاده می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که برخی از سازندگان معتقدند ریچتراک به کابین نیاز ندارد. در نوع دیگری از ریچتراک‌ها در قسمت چنگک‌ها دوربین درج شده است‌. این دوربین از طریق صفحه نمایش محیط پیرامون وسیله را به راننده نشان ‌می‌دهد. این دوربین کمک زیادی به راننده برای جهت یابی می‌کند. دوربین‌ها از طریق کابل و یا به صورت بیسیم به صفحه نمایش درون کابین متصل می‌شوند. تجربه نشان داده است که دوربین‌هایی که به صورت کابل تصاویر را به صفحه نمایش مخابره می‌کنند ضریب اطمینان بالاتری دارند. چرا که احتمال بروز اختلال سیگنال‌ها با سیگنال‌های منابع خارجی کمتر است. برخلاف مزایای ریچتراک برای استفاده در مکان‌های داخلی مانند انبار و فروشگاه این ماشین‌ها برای استفاده خارجی مناسب نیستند. مکان و سطح ناهموار حرکت ریچتراک را دچار مشکل می‌کنند. علت این امر فاصله کم فضای موجود در زیر حامل چنگک به هنگام کار کردن است. علاوه بر این سیستم برق که نیروی لازم برای حرکت ماشین را فراهم می‌کند دچار مشکل و آسیب خواهد شد. اگر از چرخ‌های بزرگتری در ریچتراک استفاده شود می‌توان از آن در محیط‌های شیب‌دار و ناهموار نیز استفاده کرد. استفاده از باتری الکتریکی در ریچتراک باعث شده تا استفاده از آن در محیط‌های بیرونی نیز مقدور باشد. راننده در ریچتراک از سمت چپ ماشین سوار می‌شود که علت آن افزایش کاربری ماسین در مکان‌های باریک است.

مزایای ریچتراک:

استفاده از آن در محیط‌های باریک

استفاده از سیستم هیدرولیک

انعطاف پذیری بالا

قابلیت جابه جایی انواع پالت‌ها

قدرت عملیاتی بالا

هزینه پایین نگهداری

امکان بالا و پایین بردن شاخ‌ها

امکان ریچ کردن به سمت جلو

در نهایت اگر بخواهیم از بزرگترین تفاوت لیفتراک و ریچتراک نام ببریم می‌توان به امکان عبور ریچتراک از راهروهای باریک با عرض تقریبی ۲۴۰ سانتی متر اشاره کرد.

 

سخن پایانی

 

 

شرکت صنعت ماشین با بیش از 10 سال سابقه افتخار فروش محصولات دیگری از جمله  جک پالت، جرثقیل سقفی، لیفتراک،خرید استاکر، بالابر ثابت، سازه جرثقیل سقفی ، بالابر نفری ، بالابرتعویض روغن، اجاره لیفتراک، لیفتراک دستی، تعمیر لیفتراک، استاکر با بهترین کیفیت برای مشتریان خود دارد.